maandag 2 november 2015

Het Lili-patroon: eindelijk een kleedje in tricot zonder 'slaapkleedallures', zelfs voor mijn tiener!

Een kleedje testen?
Daar zeggen we geen neen tegen ;-)
Maar de standaardprocedures volgen?
Hmmm, daar ben ik nu net geen krak in...

Liesbeth van het nieuwe patronenmerk schatkaart 
bracht samen met Lieselot Schotte 
een eerste patroon op de markt: het lili-kleedje.
"Officieel: Lili gaat naar het strand".
Op het eerste zicht vloog ik niet direct in de lucht qua enthousiasme,
die kraag is mijn ding niet.
Maar ik beloofde plechtig op mijn blote knieën dat ik het speciaal
voor Liesbeth eens ging maken met kraag, 
dus ga je bij de foto's het kleedje volgens het orinineel patroon vinden.






Maar zoals al gezegd,
ik zou geen Sofie van Spurrewubsie heten 
als ik alles volgens het boekje zou doen :-D
Ik kreeg het project op het einde van de zomer voorgeschoteld 
en om eerlijk te zijn, ik zag daar direct een alternatief in.
Alle kleedjes die ik al in tricot probeerde te maken
droegen allemaal een hoog pyjamagehalte met zich mee. 
En toen dacht ik: "dit ga ik anders aanpakken".

Ik zocht in mijn ottobres achter een patroon met lange mouwen, 
liet het kraaggedeelte weg en zwierde alles samen in 1 kleedje.
En het werd een succes!
Ik ben superfan!
Het doet me denken aan een kleedje dat Emma 
een tweetal jaar terug had van blue bay, 
eentje die tegen de 100 euro aanleunde. 
Het zit in 1 2 3  in elkaar, 
geen rits, hip, warm en gemakkelijk!
 Ze droeg het vandaag zelfs in plopsaland. 


Versie 2:  de meest geslaagde versie voor mij










Stof: doorstikte dubbelzijdige stof - achteraan gestreept patroon
Stof op zolder - 18 euro / meter



Versie 1: de testversie zonder kraag én met lange mouwen.

De mouwen staan niet op het patroon, 
maar kunnen gratis gedownload worden op de site.





 
Stof: tricot froy and dind
Bedankt Veerle voor het laatste stukje van de rol dat ik erbij kreeg,
zo kon ik een kleedje maken ipv een longsleeve :-)


Versie 3: de originele versie 



Stof op zolder



Ben je ook fan???


Het is een handleiding om je vingers bij af te likken, 
zowel voor de startende naaister (echt stap per stap),
als voor de gevorderde naaister (een samengevat stikschema).
Er zijn allerlei varianten te maken:
(zonder kraag, smallere kraag, katoenen rokdeel, fronsrok, t-shirt,...)
 Hieronder kan je de verkoopadressen vinden. 
 

Te verkrijgen bij:


Stof op zolder
Ldotco
Ateljee P
Framalo - workshop lili op hun kalender
In den beer 
Sjiekebiele 
Stoffen Verkempinck


Groetjes Sofie van



16 opmerkingen:

  1. Mooie jurk ( de kraagloze versie dan ) in een uitermate geschikte stof !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja,.... versies genoeg!
    Ik vind het ook super om te maken in idd een prachtig patroon!
    Jouw kleine spurrewubsie STRAALT!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben vooral heel erg fan van het 'plopsaland'-exemplaartje! Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar seg zo mooi! Ik ben helemaal verkocht!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De lay-out van je blog is top! Leuk patroontje zo in tricot!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi jurkje! De lange mouw donkerblauw. Hoeveel stof heb je ongeveer nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hebben we aan jou de mouwen te danken dan? Mooie versie, super stof!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De laatste versie is inderdaad supermooi geworden! Eenvoudig en een beetje chique!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben het met je eens, versie 2 vind ik ook de mooiste! Staat haar ook bijzonder goed en kan zowel casual als feestelijk vind ik :) Ik ben geen fan van het kraagje, maar dat is smaak, maar verder is dat streepjesjurkje ook wel heerlijk vrolijk en zomers :)

    Liefs,
    Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Voor mij de eerste, klassiek met een tikkeltje speelsheid ;)
    Maar ook de zomerse versie heeft een leuk retro-gehalte!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Héél mooi! Grappig, wij waren gisteren ook in Plopsaland!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Echt super! Dankjewel voor de vondst van de mouw, Lilith was gek van haar zomerversie van dit kleedje en nu kan ik haar dus ook een winterversie maken.
    Jouw favoriete versie is ook de mijne!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die versie 2 steelt mijn hart! Zo eentje wil ik ook voor mijn dochters! Prachtig stofje ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geen dochters hier, maar een pracht kleedje, vooral versie 1 vind ik de max!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie kleedjes! En mooie kindjes heb je ook. Dus de combinatie is helemaal toppie!

    BeantwoordenVerwijderen