donderdag 29 september 2016

Het startte allemaal met een communiefeest...

Hoe een feestje organiseren? 

Hier zijn alvast wat tips voor een geslaagd communiefeest!


De mensen die me kennen weten dat ik niet bang ben 
om mijn schouders onder een feestje te zetten,
vooral voor de organisatie en de uitwerking ervan...
En voor het feesten ;-) 
Het communiefeest van mijn zoontje was een proevertje,
ons trouwfeest moest de kers op de taart worden 
(en pssst, dat was het ook, maar dat wordt een volgende blogpost).

Ok, dat kleine aapje deed zijn eerste communie.

Dus uitdaging 1: zijn outfit!

 

Ik ben van mening dat een communie-outfit anders moet zijn dan anders. 
Niet specialer, niet duurder, maar anders. 
Een hele tijd heb ik mijn hoofd gebroken over hoe ik zijn tenue zelf kon maken,
maar ik kwam er maar niet uit.
De communiefolders brachten ook geen oplossing,
sorry, die waren problematisch...
Al die reclame met de beige broeken en de donkerblauwe blazers,
no no no, dat was onze Mathis niet.
Het mocht klassiek zijn, maar niet op die manier.
Ik zag dan al eens de nieuwe blazer van Morley passeren
en toen dacht ik: ok, deze moet het worden!

Bij Basile in Nieuwpoort vonden we een betaalbare outfit
(geen 600 à 800 euro zoals ik regelmatig hoor passeren -
alhoewel je dat daar ook in een fluit kon spenderen).
Dit werd het: een combinatie van een sportieve en toch opgeklede look.
En dan de touch met zijn chique schoenen (zoals hij ze zelf noemt).
De trui onder de blazer maakte het geheel af.

Met dank aan de klikmobiel voor de fantastische foto's

Met dank aan de klikmobiel voor de fantastische foto's

 Uitdaging 2: hoe organiseren we het feest praktisch?

 

We wilden een apart feestmoment met de dichte familie, 
een receptie met vrienden en we hadden de viering 
die pal in de namiddag om 15u gepland stond.
Ok, eventjes krabben aan het hoofd,
hoe doen we dat op 1 dag??
Om 17u van de viering komen en met de familie apart eten 
en dan nog op een deftig uur receptie houden? Hmmm...
Twee dagen feesten zag ik praktisch en financieel niet zitten
(2x eten, 2x zaal huren, 2x iedereen naar de kapper,...)

Dus was het simpel:
-> De dichte familie kwam om 11u voor de apero en het middageten.
-> Om 14u30 vertrokken we met z'n allen goed gemutst naar de viering.
-> Na de viering kwam het ijslam.
-> Na het ijslam begon de receptie. 

Ps de viering was voor iedereen geslaagd, 
want het feit dat je al de hele middag samen zit maakt de sfeer wel anders. 
Sommigen zaten met de smile tot over de oren op hun stoel 
(zat de picon daar voor iets tussen?), 
sommigen (lees: het neefje) verveelden zich steendood en vielen na 5 min in slaap :-)

Ik heb het tegen mijn schoonzus gezegd... Zolang dat ventje niet gedoopt is, interesseren vieringen hem niet... ;-)


Uitdaging 3: en wat doet de rest van het gezin aan??

 

Gezien ik de kledij van mijn manneke niet kon naaien
moest ik mijn hobby wel ergens anders uitleven.
Dus maakte ik een kleedje voor mij.
Ik koos voor de Belladone van Deer and Doe
zoals ik hier en hier al maakte,
maar dan uit steviger katoen en een V-rug ipv de gekruiste panelen. 

 

Dan zag mijn ma mijn kleedje, 
geraakte ze in paniek dat ze nergens iets vond
en met haar poesjesogen overtuigde ze mij 
om haar kleedje ook te naaien. 
Het werd hetzelfde patroon maar de plooien werden uit de rok gehaald 
(omdat mijn ma vond dat ze daarmee dikker toonde) 
en de rug werd een gewone ronde uitsnijding. 


Mijn dochter droeg een kleedje met het patroon van Ienemiene: 
once upon a party (bovendeel met plooien en klokrok). 
Het stofje was een stofje van Pieke Wieke die al 
2 jaar in mijn kast lag... 
Het mooie truitje vond ik bij Fred & Ginger.






En de man des huizes, die liet zich voor de gelegenheid 
eens kleden door Deleye in Roeselare. 



Uitdaging 4: de zaal


Heel dicht bij ons huis vonden we een ideaal zaaltje.
Net verbouwd, grote keuken, toog, tuin en vooral:
een grote serre aan de zaal, met terras en grasveld. 
Dus hoe koud het ook was, we hadden een soort binnenspeeltuin
en veranda voor de kids en voor onze gasten.
En wat een luxe, het was droog weer, maar koud
dus ideaal voor de apero en de receptie!



Uitdaging 5: de final touch: de inrichting en deco!

The I love it's!

 

Voor 's middags koos ik voor een grote (bijna) vierkante 
tafelopstelling voor de volwassenen, 
want hoe saai kan het zijn als je allemaal mooi op rijtje naast elkaar zit.
De kids zaten naast ons aan een aparte tafel. 

Tafel van de volwassenen


Tafel van de kinderen

Welke deco gebruikte/maakte ik?

  • Luxetafelpapier, tafellopers en servetten kwamen van de AVA. Ik koos voor wit tafelpapier zodat de mint en gouden deco goed opviel. Té is nooit goed.   

  • Zelfgenaaide onderleggers (stof op zolder)


  • Kleine en grote verzamelde flessen voor de bloemen, lege bokalen in alle formaten voor de kaarsen. De kleine flesjes spoot ik in mint en goud (voor ons huwelijksfeest kleurde ik de binnenkant, maar dat volgt later). De flessen werden versierd met washitape en lint, voor de bloemen werden bloemen van het 'wilde type' gekozen. 
Washitape en rietjes van studio lala

Washitape en gouden dots van studio lala


Ballonnen van studio lala

  • Gezien het hier een feest betrof voor een stoere jongen, wou ik toch wat stoere elementen op de tafel. Ik kocht een zak supergoedkope dino's en spoot ze goud voor de deco op tafel. Sommigen waren zo goedkoop (en dus brol) dat ze niet konden staan. Deze lijmde ik vast op een deksel en spoot ze dan goud (niet eerst spuiten en dan lijmen, anders hangt je dino vastgelijmd aan een dun laagje verf en niet aan het deksel).


  •   Voor het communiefeest en ons trouwfeest spaarde ik vanalles van glazen potjes en flessen. Gelukkig kreeg ik massa's hulp! Kleine potjes vulde ik met kleine doopsuikers en het deksel werkte ik af met een dino in goud. De kindjes dronken met papieren rietjes uit recycleerde hoge yoghurtpotjes.


Rietjes van studio lala


  • Menukaarten en al het andere drukwerk werden besteld bij Tadaaz. 

  • De houders voor de heliumballonnen maakte ik zelf, wegens gebrek aan mooie gevallen in de winkel. Ik vulde lege gerecycleerde blikken met plaaster, liet een sleutelring voor de helft in de plaaster drogen en eenmaal droog kreeg alles verschillende lagen goud. Superhandig (want de plaaster weegt goed door) en origineel! 





Hier zie je eentje op de tafel staan.

  • De kinderen kregen elk een goodiedoosje van studio lala gevuld met leuks van de action (kleuren, mini spelletjes, ...)

  •  Grote confetti's in goud maakten de tafels af. 


  •  Snoepzakjes werden gepersonaliseerd en uitgedeeld aan alle kindjes.




  •  De cava werd tradioneel in een fluitglas geserveerd, de picon in een masonjar. Voor de kids stonden een kan oasis en niet-breekbare potjes ter beschikking. 
 
 

















  •  De familiegeschenken en herinneringen etaleerden we op een oude kast. De fotoboekjes werden besteld bij boekje van karton, het grote fotokader is een foto gedrukt op mdf en is een zalige herinnering en een supermooie foto van de kids! De fotoreportage (zigzagfoto's) maakte ik zelf. De letters werden gekocht bij floralux en werden in themakleur gespoten.



  •  Om duidelijk te maken dat het om Mathis zijn eerste communie ging, maakte ik een 'bollo smitto' met gerecycleerde koffiedozen van de colruyt (ideaal als er op het werk om de twee weken één leeg is, ik spaarde ze al geruime tijd). Deze bekleefde ik met stof en de met de cameo silhouette uitgesneden letters en cijfers streek ik op de stof.

  •  Ik bestelde bij smartphoto foto's met een retro kantje, nl prints gelijkend op een polaroid. Zeven jaar Mathis werd in beeld gebracht.


  • En last but not least, ik naaide een 25 tal meter vlaggenlijn die de hele zaal opfleurde. De oude 'gewelven' van de serre die dit zaaltje voorheen was waren voor deze vlaggen gemaakt.  



 Uitdaging 6: de voedermomenten ;-)


Ja, sorry, we komen aan het eind van mijn bericht,
mijn taalgebruik mindert met de avond :-)
Ik wou absoluut niet in de keuken staan,
dus voor de lunch kwam een traiteur met een duo van cote à l'os en warme beenham,
rauwkostbuffet, gratinaardappelen en frietjes en 3 warme sausen.
Keuze genoeg dus.

Voor de receptie voorzag ik een eigen gemaakt buffet.
Een étagère in goud gebruikte ik van een vriendin 
- gemaakt uit ijzeren dienbladen en kandelaars -
om de pistolets te presenteren.
Er was voldoende keuze uit charcuterie en kaas
en een ruim - besteld - groentenbuffet. 
Dit viel heel goed mee qua kostprijs en 
scoorde dubbel en dik bij de gasten.







Uitdaging 7: een kleine selectie van de resterende foto's maken

 

Mathis met zijn meter - blog balletoile





Het haar wat bijwerken






Eventjes gek doen :-)


En toen ging het licht plots uit...
Wij allen genoten van een topdag, 
 en ik... 
ik was klaar voor de volgende grote uitdaging...
ONS HUWELIJKSFEEST!

Wordt vervolgd!!



Groetjes Sofie van Spurrewubsie!












12 opmerkingen:

  1. Wat een werk om dat allemaal voor te bereiden, maar met een prachtig resultaat!! Echt af miss partyprofessional!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow! Wat ziet dat er gaaf uit! Daar zul je wel wat werk aan hebben gehad. Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was prachtig! Blij dat ik dat van dichtbij heb mogen komen bewonderen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai jij ziet er inderdaad niet tegen aan om je schouders onder de organisatie van een feestje te zetten!Knap zeg ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw! Ik huur je in als de communies er bij ons aan komen! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waw... ik zit hier vol bewondering naar mijn scherm te gapen. Ik heb nog véél te leren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo kroket! Prachtig gewoon. Merci voor de inspiratie want in mei is het hier aan ons. Jullie straalden

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Amaai, je ging er voluit voor! Daar zou ik nachten van wakker liggen en nog niet de helft van gerealiseerd krijgen. Sta me toe dit verslagje te pinnen, ik heb over enkele maanden alweer een vormeling te vieren! De stijl van de outfits in meervoud vind ik prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Amai zeg! Wat een werk, maar ook: wat een feest! Alles zo mooi assorti en in mijn favoriete kleuren, geen wonder dat ik fan ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. jeetje zeg wat een topfeestje ! prachtige kindjes ook ( en mama)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Onvoorstelbaar mooi, zowel de outfits als alle deco. Jij kan toveren!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo! Wat een prachtige feesttafel! Ik heb zelf een collectie flesjes staan welke ik in kleurtjes wil steken; heb je tips over welk soort verf/spuitbus en waar ik deze het beste haal? Bedankt alvast!

    BeantwoordenVerwijderen